Carrer de Mar, 44 - 08397 Pineda de Mar

937 623 292

PUNTS I PARAULES: EXPLORANT YAYOI KUSAMA

PUNTS I PARAULES: EXPLORANT YAYOI KUSAMA

El projecte “Punts i Paraules: Explorant Yayoi Kusama” és un projecte interdisciplinar que combina les arts visuals i la llengua per potenciar la creativitat i l’expressió dels alumnes. 

A partir de l’obra de Kusama, coneguda pels seus punts infinits i instal·lacions immersives, els estudiants exploraran tècniques artístiques i crearan textos inspirats en el seu univers. L’objectiu és unir art i llengua per fomentar el pensament crític, la sensibilitat artística i la comunicació.

QUÈ HA INSPIRAT EL PROJECTE?

Aquest projecte neix de la influència de Yayoi Kusama, una artista japonesa contemporània que ha transformat l’art amb els seus punts infinits, els seus colors vius i les seves instal·lacions immersives.

La seva capacitat de convertir emocions en art ens ha inspirat a combinar l’expressió visual amb la literària, oferint als alumnes una vivència creativa i enriquidora.

A més, el seu estil singular estimula la imaginació, impulsa la llibertat artística i convida a una reflexió profunda sobre la repetició, la identitat i la percepció de l’infinit

PER A QUI ÉS EL PROJECTE? 

Aquest projecte està adreçat a tots els alumnes d’Infantil i Primària de l’escola FEDAC-Pineda. Les principals disciplines  implicades són les arts visuals i plàstiques i la llengua, tant en la seva dimensió oral com escrita.

A través d’aquesta iniciativa, els alumnes han tingut l’oportunitat d’explorar la creativitat mitjançant la fusió de l’expressió artística i la creació literària, combinant pintura, escultura i poesia.

Per tancar el projecte, es va organitzar una exposició oberta a tota la comunitat durant les portes obertes de l’escola. A l’esdeveniment hi van participar tant les famílies com els veïns del poble. Abans de la inauguració, es van dissenyar cartells informatius amb les dates de l’exposició per difondre l’esdeveniment.

TEMPORITZACIÓ

El projecte s’ha realitzat al llarg del primer trimestre del curs, amb activitats introductòries i d’exploració artística. A continuació, es va continuar durant part del segon trimestre, fins a principis de març, quan es va dur a terme la creació i preparació de l’exposició a l’escola.

COM HEM FET EL PROJECTE? 

Introducció a Yayoi Kusama
Els alumnes van conèixer Yayoi Kusama mitjançant un vídeo sobre la seva vida i obra, així com investigant les seves tècniques i temàtiques principals. També es va treballar un conte en anglès per apropar-se a la seva trajectòria artística i es va realitzar una primera creació lliure utilitzant punts, colors vius i repetició.

Exploració artística
Els estudiants van experimentar amb diverses tècniques com pintura, collage, escultura i instal·lacions, treballant tant de manera individual com col·lectiva i aplicant els coneixements adquirits de l’estil de Kusama.

Connexió amb la llengua
A través de la reflexió sobre les obres creades, es van generar textos descriptius, narracions i poesies inspirades en les obres de Kusama. També es van realitzar debats sobre el significat de l’art i les emocions que aquest pot transmetre.

Disseny i preparació de l’exposició
Es van seleccionar les millors obres per a la instal·lació final i es van crear cartells informatius i materials explicatius per donar a conèixer el projecte i l’exposició.

Exposició oberta al poble
Durant les Portes Obertes de l’escola, es va presentar la instal·lació a les famílies i la comunitat. A més, tots els alumnes van passar per l’exposició per veure les obres dels seus companys, fomentant així l’apreciació artística i la valoració del treball col·lectiu.

RECURSOS

El projecte “Punts i Paraules: Explorant Yayoi Kusama” és el segon d’una sèrie iniciada amb “LLENGUA i ART”, que l’any passat va estar dedicat a Joan Brossa amb el títol “JOAN BROSSA AMB ULLS D’INFANT”.

Recursos utilitzats:

  • Humans: El professorat ha coordinat les activitats interdisciplinàries d’art i llengua, guiats per la creació artística i literària dels alumnes, que han estat els protagonistes de l’exposició i han contribuït al projecte durant les sessions de creativitat i llengua.
  • Materials: S’han utilitzat tècniques plàstiques diverses com pintura, collage i escultura per a la creació de les obres. A més, s’han produït cartells informatius i vídeos sobre Kusama, així com un vídeo final amb moments del procés creatiu de l’alumnat.
  • Econòmics: El projecte ha estat finançat per l’escola i amb materials reciclats aportats per l’escola i les famílies, afavorint la creativitat i la sostenibilitat.

MATERIALS

Per al projecte s’han utilitzat materials artístics com pintures, pinzells, paper i cartolina, així com materials per a collage i escultura (fang, cartró i materials reciclats). També s’han emprat elements per a les instal·lacions, com boles, punts adhesius i teles, recreant les característiques obres de Kusama.

A nivell lingüístic, els alumnes han utilitzat paper i llapis per a les seves creacions literàries, complementades amb recursos digitals i llibres sobre Kusama per a la recerca i inspiració.

Per a l’exposició, es van crear cartells informatius i es van utilitzar taulers, suports, globus i llums per destacar les creacions dels alumnes i una pantalla per anar projectant el procés de creació.