Carrer de Mar, 44 - 08397 Pineda de Mar

937 623 292

EDUCACIÓ AFECTIVOSEXUAL

EDUCACIÓ AFECTIVOSEXUAL

El curs passat vam iniciar el treball sistemàtic de l’educació afectivo- sexual a tots els cursos arrel del nou decret d’Educació d’infantil 21/2023 i el  decret 175/2022 d’educació bàsica  on s’incorpora la coeducació i l’educació afectivosexual. 

Principi pedagògic de l’article 3 del decret 21/2023 d’Educació Infantil: 

f) La incorporació de la coeducació i l’educació afectivosexual per promoure el desenvolupament de les persones al marge dels estereotips i rols en funció del sexe, l’orientació sexual, la identitat o l’expressió de gènere, i per afavorir la construcció d’una sexualitat positiva, igualitària i saludable.

En la guia d’apliació del nou currículum s’ estableix que al llarg d’aquesta etapa de 0 a 6 l’infant ha de fer dos processos pel que fa a l’educació afectivosexual. Per una banda, la vinculació afectiva amb els familiars i adults de confiança, i per l’altra l’establiment de la seva identitat sexual i de gènere. “Els infants necessiten tenir l’oportunitat d’explorar els diferents rols de gènere a través del joc i de la seva quotidianitat”, La conselleria subratlla que és tasca de l’escola assegurar que l’ambient en el que es mouen els infants reflecteix “varietat de perspectives de gènere” que vagin “més enllà dels estereotips socialment marcats”, així com acompanyar de forma respectuosa la identitat que l’infant va desenvolupant.
L’educació afectivosexual és una part essencial del desenvolupament integral dels infants. Lluny de limitar-se a parlar sobre sexualitat en termes biològics, es relaciona amb valors, emocions, relacions interpersonals i la construcció d’una autoestima saludable. Quan es treballa des de l’etapa infantil i primària, ajuda els nens i nenes a entendre el seu cos, respectar els altres i establir bases sòlides per a relacions sanes al llarg de la seva vida.

És un enfocament educatiu que combina aspectes emocionals, afectius i sexuals. Això inclou:

  • Conèixer el propi cos: Comprendre les diferències entre sexes, reconèixer els canvis que es produeixen amb el temps i posar noms correctes a les parts del cos.
  • Respectar els límits: Aprendre què és el consentiment, tant per a un mateix com per als altres, i reconèixer situacions de risc.
  • Gestionar les emocions: Identificar i expressar sentiments de manera adequada, promovent l’empatia i les habilitats de comunicació.

Per què és important començar des de petits?

  • Prevenció d’abusos: Quan els infants coneixen els seus drets i tenen vocabulari per expressar-se, és més fàcil detectar i prevenir situacions d’abús.
  • Autoestima saludable: Entendre que totes les emocions són vàlides i que el cos de cada persona és únic fomenta un amor propi sòlid.
  • Relacions respectuoses: Ajudar els infants a entendre el valor del respecte, la igualtat i la diversitat en les relacions.
  • Desmuntar estereotips: Treballar des de petits ajuda a qüestionar rols de gènere limitants i a promoure una societat més igualitària.

Beneficis a llarg termini

Incorporar l’educació afectivosexual des d’una edat primerenca no només millora el benestar emocional dels infants, sinó que també contribueix a construir una societat més respectuosa, igualitària i conscient. A més, permet prevenir problemes futurs, com l’assetjament, les relacions tòxiques i la desinformació sobre la sexualitat.

L’educació afectivosexual no és un tema tabú, sinó una eina imprescindible per empoderar els infants i preparar-los per viure amb respecte cap a ells mateixos i els altres

La prevenció de l’abús sexual infantil

Un dels pilars més importants de l’educació afectivosexual és la prevenció de l’abús sexual infantil. Aquesta problemàtica afecta milers d’infants cada any i sovint passa desapercebuda a causa del silenci i la desinformació.

 La prevenció de l’abús sexual  pot ser una eina poderosa per protegir els infants, ja que:

  • Els empodera: Els infants que coneixen el seu cos i comprenen que tenen dret a dir “no” davant qualsevol situació incòmoda són més propensos a establir límits.
  • Proporciona vocabulari: Ensenyar paraules correctes per a les parts del cos permet als infants comunicar situacions anòmales amb claredat.
  • Genera espais de confiança: Quan es fomenta una relació oberta i segura amb els adults, els infants se senten més còmodes explicant inquietuds o situacions que els fan sentir malament.
  • Ajuda a identificar senyals: Els docents i les famílies, formats en aquesta temàtica, poden detectar indicadors d’abús i intervenir de manera adequada.

A l’escola fem sessions de tutoria on treballem sessions específiques sobre la prevenció de l’ abús sexual a través del projecte “Trencar el Silenci” de l’editorial Baula. Els objectius d’aquestes tutories són sensibilitzar-los sobre el tema, alhora que es posen al seu abast les eines necessàries per informar o denunciar qualsevol tipus d’abús sexual.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website