Carrer de Mar, 44 - 08397 Pineda de Mar

937 623 292

Els hàbits i les rutines

Els hàbits i les rutines

El treball dels hàbits i les rutines és essencial en Educació Infantil tant per una bona socialització dels infants com per ajudar al seu desenvolupament moral i afectiu. Facilitant així  l’aprenentatge de diferents accions en la vida diària i interioritzant uns hàbits per adquirir cada vegada més autonomia.  Per aconseguir-ho cal un treball en equip amb les famílies, ja que els hàbits i rutines també són necessaris a casa per un bon creixement personal.

Cal diferenciar el que són les rutines dels hàbits, ja que sovint els podem confondre i no són el mateix. Les rutines són activitats que realitzem de manera regular i d’una forma específica. És una manera d’oferir un ambient estable i tranquil per aprendre. Un cop formen part del nostre dia a dia creen aprenentatges i es formen els hàbits. Els hàbits, per tant, no són innats  s’adquireixen per mitjà d’un aprenentatge o de l’experiència. Incorporar els hàbits a les nostres rutines dóna seguretat als infants per afrontar diferents situacions i augmentar la seva autoestima. Els ajuda a comprendre l’entorn, els possibilita que tinguin una convivència positiva amb els altres i són oportunitats de nous aprenentatges.

Seguint a Zabalza (2010) les principals funcions que es desenvolupen en treballar rutines i hàbits a l’entorn infantil serien:

  • Oferir un marc de referència. L’infant es pot concentrar en el que està fent sense preocupar-se pel que vindrà després. 
  • Generar seguretat, ja que es tracta d’una activitat coneguda per qui la realitza. 
  • Actuar com un indicador temporal, permetent saber què és el que s’ha de fer abans i després. 
  • Desenvolupar capacitats cognitives i afectives amb possibilitats d’aprenentatge respecte a l’adquisició d’estratègies de planificació i organització. 

A l’escola, gràcies al treball de les rutines i l’adquisició dels diferents hàbits, dia rere dia observem els progressos dels infants per petits que siguin. Donem molta importància a valorar els seus nous assoliments amb un reforç positiu per motivar-los a seguir avançant. 

Aquestes són algunes de les rutines que treballem al llarg de la jornada i que ens ajuden a adquirir hàbits d’autonomia, de sociabilitat, de treball, d’ordre… 

  • Fem una rotllana per començar el dia. 
  • Passem llista: aprofitem aquesta activitat per treballar el coneixement dels noms dels infants. Aprenen a escriure i reconèixer el seu propi nom i el dels altres.

Relacionem l’activitat amb les matemàtiques comptant quants infants han vingut a l’escola, quants estan malalts, quants es queden al menjador, etc. 

  • Observem  el temps: diàriament hi ha un encarregat que observa quin temps fa. Mitjançant aquesta activitat treballem el pas de les estacions, la climatologia, estadística…
  • Fem el calendari i la data: amb aquesta activitat treballem els dies de la setmana, els mesos de l’any, la tira numèrica, anotem dades significatives (aniversaris, festes, sortides, etc.)
  • Reflexionem amb el calendari del Bon Dia: comencem el dia amb una petita reflexió en forma de conte, frase, imatge, pregunta o cançó. 
  • Fem conversa: dediquem una estona diària on els infants expressen les seves vivències, opinions, experiències, sentiments, angoixes, etc.
  • Ens relaxem: després del pati o en moments de més moviment dediquem uns minuts a la relaxació per aprendre a autoregular el nostre cos i saber tornar a la calma fent respiracions abdominals i amb els ulls tancats. 

A casa les rutines també són molt importants i necessàries, una manca de rutines pot ser la causa de problemes de comportament, de son… el fet de no adquirir hàbits pot fer que els nens i les nenes es sentin més insegurs i nerviosos. Entre setmana, les rutines sempre seran més marcades que en els caps de setmana i les vacances, tot i així s’ha de trobar un equilibri i ensenyar als infants a adaptar-se i saber actuar davant de canvis en les rutines.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website